Bli kjent med Tobias Teigen, daglig leder i Toothfairy

I oppveksten lagde han egen musikk, og har selv hatt konsert på Musikkflekken. Nå hjelper Tobias kreative  talenter ut i verden, enten de driver med musikk eller kunst.

– KAN DU FORTELLE LITT OM DEG SELV, HVEM ER DU?

Jeg er født på Bærum Sykehus i 1992 og vokste opp i Asker og Bærum hvor jeg har bodd på Nesbru, Nesøya og på Hamang. I dag bor jeg på Skillebekk. Jeg har kjæreste og har en stor familie med bonusforeldre og bonussøsken. Etter Oslo Private Gymnas tok jeg ett år på American College of Norway før turen gikk til USA og  Adelphi University i New York. Her gikk jeg tre år og tok en Bachelor i Business Management.

– HVORDAN HAR DIN KARRIERE UTVIKLET SEG?

Min første jobb etter studiene var i Toothfairy. Jeg har alltid vært interessert i musikk, og lenge både lagde jeg musikk og spilte. Jeg tjente litt penger på musikk og det var kjempespennende å begynne som manager i Toothfairy. Dette var i 2015 og det å utforske businessdelen av bransjen og å være en del av Tankenmiljløet var veldig kult. Tankenmiljøet bestod av en gjeng kreative, musikkglade mennesker med ambisjoner. Det var et veldig inkluderende miljø. I dag er jeg daglig leder for Toothfairy som også inkluderer blant annet BySongs og Galleri Duer.
Det er en rolle jeg får lov til å forme og utvikle selv, og jeg er veldig glad i jobben min. Erfaringen med å lage musikk og spille er veldig fin å ha med inn i prosjektene med de kreative. Jeg kjenner og forstår prosessene og utfordringene de kreative står i.

– HVA MOTIVERTE DEG TIL Å TA LEDERJOBBEN I TOOTHFAIRY?

For mange musikere er alt utenfor studioet mystisk. Jeg var nysgjerrig på hvordan ting funker, hvilke mekanismer er det som foregår i musikkbransjen. Det er kjempespennende å følge med på hva som skjer når eksempelvis Kygo blir superstjerne omtrent over natten og nye plattformer som Soundcloud og Spotify dukker opp og sprer seg over alt.

HVA ER AMBISJONEN MED TOOTHFAIRY?

Drømmen er å bli det største, norskeide musikk- og kulturmiljøet med artister som lykkes både nasjonalt og internasjonalt. Vi er i god gang med å lage et stort, kreativt musikkmiljø som blir internasjonalt anerkjent. Toothfairy skal bli kjent som et miljø med mange ulike kompetanser som samarbeider om suksesshistorier. I år har vi vært involvert i utallige topp 50 låter med artister som Chris Holsten, Bausa, Coucheron, Rambow, Golfklubb, Pasha m.fl. På tross av at julemusikken har inntatt mesteparten av topp 50, har vi likevel fire av plassene i skrivende stund.

HVORDAN SER DU PÅ TOOTHFAIRYS ROLLE I SANDVIKA?

Toothfairys samfunnsoppdrag er å styrke det lokale kulturmiljøet og få lokalt talent ut i verden. Vi skal kommersialisere nasjonale talenter og hjelpe dem ut i verden. Med Tanken Studios har vi nå studio- og produksjonsfasiliteter i Europatoppen og sammen med samarbeidspartnere skal vi bygge et av verdens mest attraktive musikkmiljøer. Det vi er veldig opptatt av nå er å gi de riktige menneskene tilgang. Vi har en helt unik miks av låtskrivere, artister og musikere i alderen 19 – 40 år. Vi opplever stor interesse for å komme inn i miljøet og det er helt essensielt at vi bygger et miljø som er bærekraftig.

– Har du hatt noen tilknytning til Sandvika tidligere?

Da jeg gikk på videregående brukte jeg Sandvika en god del.  Vi var mye på Musikkflekken og jeg husker veldig godt konserter med Lemaire, Arif og Coucheron. Prammen var også et kult samlingspunkt for veldig mange ungdommer på den tiden.

– Hvilke utfordringer må vi løse i Sandvika?

For at Sandvika skal bli attraktivt for unge må det skapes innhold som treffer folk i 20 årene. For å lage disse møteplassene og tilbudet må vi få til et godt samarbeid mellom kommunen og private aktører. Det offentlige må legge til rette for private initiativtakere og bidra med både midler, lokaler osv.
Det er mange eksempler på hvordan offentlige midler bidrar til verdiskaping og enorme ringvirkninger. Det må investeres i kompetansemiljøer og merkevarer og det må tenkes langsiktig. Svenskene er eksempelvis mye flinkere til det enn vi her i Norge. Vi trenger også flere møteplasser, restauranter og kafeer.

– Hva synes du er det beste med Sandvika?

Sandvika har en kjempefordel med beliggenheten så tett på Oslo. Om sommeren er det helt fantastisk med beliggenheten med fjorden, Kadettangen og Kalvøya.
En annen fordel med Sandvika er de korte avstandene, her snakker vi 5 minutters byen. Sandvika skal bli mye større med byggevirksomhet og flere bydeler. Det er viktig at sentrum og de ulike bydelene utvikles riktig, avslutter Tobias før han skifter til løpetøy og skal løpe rundt Kalvøya.

Del

Les flere saker om byutvikling

13 år gammel iskremgründer til Sandvika

Pulserende musikkmiljø og lokale talenter

Fremtidens arbeidplass i Sandvika

Lokale ungdomsbedrifter hevder seg

Nye boliger til salgs i Helgerudkvartalet

Spennende endringer i vente på Kalvøya